11 aug. 2013

NYA KAMERAN - OLYMPUS PEN LITE E-PL5

Paketet jag fick på tisdagen innehöll självklart min nya kamera - Olympus PEN Lite E-PL5.





Det är en s.k. kompakt systemkamera eller spegellös kamera, vilket innebär att spegeln som de "traditionella" systemkamerorna (DSLR) har mellan objektivet och sensorn inte finns och p.g.a. detta kan kameran tillverkas i mindre storlek. Men kamerans funktioner och egenskaper skiljer sig inte särskilt mycket från en DSLR och till skillnad från "vanliga" kompakta digitalkameror kan men byta objektiv. Det är så långt jag fattar nåt, men mera kan man läsa fast på Wikipedia.




Beslöt mig för denna Olympus efter att ha läst en del reviews och konsulterat min sambo. Och eftersom jag på riktigt inte är alls så insatt i dethär med kamerateknik ännu (tycker bara om att knäppa bilder!) ville jag inte direkt investera i en traditionell systemkamera. Men man får se vart dethär intresset bär! Några kurser tänker jag åtminstone delta i på hösten, eftersom jag vill lära mig mera.






Denhär kameran har många goda egenskaper, men ids inte gå mera detaljerat in på dem just nu. Har inte ens hunnit testa den ordentligt ännu! Så jag väntar med noggrannare beskrivningar och reviews. Men för att säga något om själva hårdvaran så kan jag säga att den känns smidig och bra i handen och den uppvikbara LCD-skärmen är säkert till nytta i många olika situationer. Och så är den fin. ;)





Nu är det bara att försöka hinna experimentera mera!

P.S. Som ni märker så har jag överlevt yogan! Men måste låta det sjunka in lite före jag analyserar det djupare. Men det är definitivt något jag kommer att fortsätta med!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar