29 juni 2013

RIDTUR MED ELDHESTAR

Den absolut bästa delen av (och orsaken till ) Islandsresan var ridturen med Eldhestar.
Vi deltog i tur nr. 11: Krýsuvík and the Blue Lagoonsom innebar fyra dagar ridning (ca 6-8 h/dag) i varierande landskap.






Vi var 10 deltagare, hade två guider och red omkring med 16 hästar, av vilka 12 blev ridna och fyra följde med som extra byteshästar. Under turen fick jag rida sex olika hästar, vilket var väldigt intressant och givande. Alla hästar hade (naturligtvis) så olika personligheter och förmågor! Olika "knappar" att trycka på. Det gemensamma för hästarna var att de var väldigt lugna och mycket smidiga även på väldigt ojämna och obekväma underlag. Man märkte också hur de fungerade väldigt bra i flocken.





Man märkte också att de var vana med dessa långa turer, för genast då vi stannade för en paus gick hästarna in i någon sorts off-mode och började vila. Därför sover de på de flesta bilder jag har! ;)


 


Det var första gången för mig på en islandshäst och även första gången jag provade på tölt! Tölt är en gångart som är speciell för islandshästarna och avviker från de som vi är vana med annars, dvs. skritt, trav och galopp. Töltandet kändes väldigt roligt! Det var annorlunda; smidigare och mera bekvämt än t.ex. trav. Vi töltade en hel del och man märkte nog hur andra muskler aktiverade sig än de man är vana vid när man rider. Annars klarade sig musklerna nog otroligt bra, utan större krämpor!

Vi var ganska mycket uppe i bergena och ibland blev det bara för brant och för ojämnt underlag för att kunna rida, så då hoppade vi ner från hästarna och ledde dem en bit.


 


Vädret var helt OK, dvs. det regnade åtminstone inte (utom lite på sista dagen), men var ganska mulet och mycket dimmigt emellanåt. Så vi t.o.m. tappade bort vår ena guide i dimman i bergen! Men det hade en happy ending.





Under vilopauserna kände man sig så hemma i flocken; man satt där i gräset och åt sitt mellanmål bland med hästarna, som åt sitt eget mellanmål (=gräs) eller, som sagt, sov för det mesta.







Ridturen med Eldhestar var överlag väldigt lyckad och något jag varmt kan rekommendera! Samtidigt som man får njuta av att rida med de ljuvliga islandshästarna så får man se mycket av den fina isländska naturen.




Jag är säker på att jag kommer att delta i en ny motsvarande tur inom de kommande åren! Dethär kan bara inte få bli den enda gången. :)

Pssst. Kolla även mitt tidigare inlägg om Reykjavik.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar